Tuesday, January 13, 2009

PAS Kluk Klek



Rata-rata mereka yang berucap di majlis Masih Kah Kau Ingat, anjuran Barisan Nasional di Chabang Tiga, Kuala Terengganu, bertemakan ungkapan ‘Kluk Klek’ (hari ini cakap lain, esok cakap lain), membongkar apa yang mereka sifatkan sebagai penipuan besar pemimpin-pemimpin PAS terhadap penyokong mereka. Kalangan mereka ini adalah penyokong setia PAS. Malah ada di antara mereka setia dengan perjuangan PAS selama 35 tahun.








Salah seorang penyokong PAS, Pak Rasik yang bergelumang dengan PAS selama 20 tahun, secara terbuka merasa tertipu. “Aku tidak marah dengan penyokong PAS, mereka sebenarnya kena tipu sama seperti saya. Sehinggakan saya sanggup mengetepikan ayah sendiri dan mertua semata-mata kerana perjuangan PAS yang menolak UMNO,” katanya.
Pengakuan serupa turut disuarakan oleh Umar Khalid, bekas ahli jawatankasa Dewan Ulama PAS Pusat yang berjuang selama 35 tahun dengan PAS. Beliau mengakui sepanjang tempoh tersebut telah melalui banyak pengalaman sehingga mendatangkan keinsafan untuk kembali kepada ajaran Islam sebenar.




“PAS kluk klek. Fatwa PAS berubah-ubah. Ibaratnya kalau kita naik bas, jadi pening dan muntah. Lebih baik kita picit loceng dan berhenti (turun). Banyak penyelewengan agama berlaku dalam PAS. Dulu PAS kata tidak boleh lantik orang bukan Islam menjadi rakan atau perintah negeri. Kini boleh belaka. Dulu kata itu ini haram, kini boleh belaka,” katanya.

Pembohongan PAS selama ini turut dijelaskan oleh Abdul rahman yang berjuang selama 18 tahun bersama parti itu. Katanya, memang sayang nak tinggalkan perjuangan PAS. Tetapi banyak perkara yang mengubah fikirannya. Kesempatan berucap di majlis tersebut beliau turut menyeru golongan muda agar jangan sesekali mempermainkan politik.
“Cukup lah pembohongan yang dilakukan oleh PAS selama ini. Cukup dashyat. Daging lembu yang disembelih oleh orang UMNO, saya kambus. Ini lah yang ditanamkan oleh pemimpin-pemimpin PAS kepada pengikut mereka. Sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan. Ia sudah berakar umbi. Sembelih lembu jadi isu, nak makan kena tanya dulu. Siapa yang sembelih, orang UMNO ke PAS?

Dalam majlis yang turut dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri itu, bekas-bekas pemimpin dan penyokong PAS, mengakui, pembohongan yang dilakukan oleh PAS selama ini berjaya mengaburi mata pengikut-pengikutnya.

Salah seorang penyokong PAS menganggap, bagi sesetengah pengikut PAS, meninggalkan PAS, seperti meninggalkan Islam. “Saya Islam dulu, PAS kemudian. Saya menyeru kepada semua agar jangan keliru dengan orang-orang yang berkepentingan ini. Tak jadi hal kalau kita tinggalkan PAS. Selama ini PAS banyak cakap sahaja tapi tak pernah buat apa pun,” katanya.

Katanya lagi, apa yang PAS cakap pada pandangan penyokong mereka semuanya betul. Kalau kita menolak PAS boleh mendatangkan syirik. “Jadi kita yang jahil ni tentu lah takut. Tapi bila PAS menang pada 2004, mereka berbaik dengan orang bukan Islam dalam Barisan Alternatif. Ini lah puncanya dari keluar dari PAS. Saya tidak boleh menerima apabila PAS boleh duduk semeja dengan DAP yang terang-terangan bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh PAS,” katanya. -nganukite.blogspot.com

No comments: