Sunday, January 4, 2009

Kehadiran Polis dan Bermacam Andaian




Orang Kuala Terengganu dah mula rimas dengan kehadiran ratusan pasukan keselamatan menjelang pilihan raya. Bagi Awang biasa lah. Mereka bukan didatangkan untuk suka-suka. Ini membabitkan soal keselamatan awam. Maklum lah dalam pilihan raya, macam-macam boleh berlaku. Kita sudah ada pengajaran daripada kejadian pada pilihan raya lalu. Jadi kita ambil iktibar dan tidak perlu lah rasa takut. Jangan kita buat andaian yang bukan-bukan.

Malah Ketua Polis Terengganu sendiri sudah pun beri penjelasan. Jangan takut dengan kehadiran pasukan polis dan jangan anggap keadaan seolah-olah tidak selamat. Semua itu adalah langkah berjaga-jaga selain membantu untuk pastikan pilihan raya kecil kali ini berjalan lancar. Penting untuk semua pihak. Jangan lah kerana kehadiran lebih 3,000 anggota polis, kita buat spekulasi bukan-bukan. Sehingga ada yang termakan dengan andaian-andaian buruk yang kita buat.

Bagi penduduk Kuala Terengganu dan daerah sekitarnya kena lah terima. Semua ini untuk kebaikan kita semua. Kesesakan jalan, sekatan jalan hanya lah sementara. Biarkan polis menjalankan tugas mereka. Kita pula kena lah patuh. Masing-masing berikan kerjasama. Kalau sebelum ini kita keluar ke pejabat pada waktu biasa, dalam tempoh seminggu dua ni cuba lah ubah. Kalau boleh keluar lah awal sedikit. Cuba elakkan kesesakan. Berkorban lah sikit.

Polis pula, dalam menjalankan tugas, juga perlu lah bertimbang rasa. Dalam menjalankan tugas, mereka juga ambil kira masalah yang dihadapi oleh penduduk setempat. Arahan-arahan atau tindakan yang diambil nanti jangan lah sampai menyusahkan orang ramai. Kena lah mesra rakyat sikit. Banyak-banyak kan lah senyum. Bila kita senyum dan mesra, sejuk lah sikit hari orang ramai yang terpaksa berdepan dengan kesesakan dan sekatan jalan raya. Bila lihat muka polis yang senyum dan ramah, nak marah atau merungut langsung tak jadi. Kan baik begitu.

Kita sebagai rakyat kena faham. Jangan asyik merungut dan marah kerana terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah begini. Itu sudah menjadi tanggungjawab mereka. Kalau jadi apa-apa, kita juga yang susah. Jadi mau tak mau, terpaksa lah kita terima dan hadapi. Jangan kita syik menyalahkan orang lain. Polis buat langkah berjaga-jaga begini kita kata menyusahkan dan bila berlaku kejadin yang tidak diingini, kita salahkan polis juga. Tak adil begitu. Jadi sebelum apa-apa berlaku, biarkan mereka melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka. Sebagai rakyat, kita berikan kerjasama.-nganukite.blogspot.com

No comments: