Saturday, January 3, 2009

Coretan Nganukite : Kari Manis

Bukan saja kari, gadis Nganukite juga manis-manis belaka

ORANG kata jika kuah kari dan sambal yang sepatutnya pedas, menjadi manis, susahlah.
Apatah lagi ditambah gulai kawah yang kelihatan coklat akibat dimasukkan gula Melaka sekali.
Namun, bagi penggemar kari Mamak dari Kuala Lumpur yang terpaksa bersarapan roti canai dengan gulai manis di gerai-gerai dan restoran Ngantukite, kehadiran sebuah gerai khas di Mydin Mall, Jalan Sultan Mohamad, akhirnya menjadi pengubat rindu.


Gerai yang dibuka 24 jam itu juga akhirnya boleh dijadikan tempat melepak bagi petugas yang berkumpul di negeri penyu bertelur ini bagi membuat liputan pilihan raya kecil P036 Kuala Terengganu.
Karinya tetap mewarisi keenakan rempah ratus dan kepedasan sederhana seperti kuah di restoran mamak di hampir setiap pelusuk bandar dan bandar baru di tengah dan sekitar KL.
Tapi usah salah sangka, di Nganukite, bukan saja roti canai dan kari manis dihidangkan, boleh dikatakan semua jenis kuih pun manis-manis belaka.

Anda juga jangan terkejut, kebanyakan pengendali gerai di tepi jalan seperti Jalan Kuala Berang, Marang, adalah wanita dibantu anak gadis kecil molek.
Nasi minyak, kuah kawah bersama acar dan nasi lemak sambal manis dibungkus sejak lepas solat Subuh lagi. Selain diletakkan di gerai, ia diedar oleh wanita menunggang motosikal yang juga membonceng pelbagai jenis roti dari kedai Melayu kita.


Gerai keropok lekor juga diurus wanita belaka. Jelas wanita lebih gigih berniaga bukan saja di Pasar Payang malah di hampir semua gerai dan restoran Nganukite. Syabas wanita Nganukite.
Sempena pilihanraya kecil KT kali ini, seperti biasa ramai kaum lelaki dan golongan tua sejak selepas azan Subuh lagi sudah pun berada di masjid-masjid terutama di kubu kuat Pas di Wakaf Mempelam.

Di Singgahsana, iaitu kediaman persinggahan sebelah masjid utama di Wakaf Mempelam, pemuda Pas mengambil kesempatan daripada solat Jumaat kelmarin untuk berkempen.
Jalan raya yang terhalang oleh tiga, empat lapis kereta jemaah terus sesak namun begitulah aksi golongan taksub kepada Adun Pas, Mohamad Abdul Wahid Endut yang akan menentang Wan Ahmad Farid Wan Salleh pada 17 Januari ini.
Salam perkenalan kari dan gulai manis Nganukite, takpele sebab yang menghidangkannya pun si gadis comel putih melepak manis-manis belaka! -nganukite.blogspot

No comments: