Wednesday, January 7, 2009

Majlis rasmi markas PKR kucar-kacir

PAGI Rabu, 7 Januari sepatutnya disambut meriah oleh jentera pentadbiran dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana Markas PKR yang tersergam di Gong Kapas, dirasmikan.
Bangunan tiga tingkat yang baru siap itu dipasang dengan bendera besar Keadilan dan di depannya terbina beberapa khemah dengan lilitan plastik rentang dipapar dengan gambar wajah Anwar Ibrahim, Wan Azizah Ismail dan beberapa pemimpin kanan parti.

Sejak awal lagi, tempat letak kereta sebelah banguan sudah penuh tetapi penyokong tidak berduyun-duyun datang. Tidak ada kesesakan jalan raya di situ. Segalanya macam sunyi sepi.
Hairan juga, mana dia barisan penyokong dan kumpulan yang sentiasa membontoti Anwar ke majlis-majlis dan ceramah PKR atau lebih tepat pembangkang.

Malang tidak berbau rupanya. Majlis dicemari dengan peralatan mikrofon yang tidak berfungsi.
Sekejap ada, sekejap sepi. Bila kedengaran orang bercakap di barisan depan, suaranya seperti di dalam gua - perkataan diluahkan tidak kedengaran.
Di bahagian belakang khemah pula, periuk-periuk makanan tidak teratur. Air batu minuman hadirin tidak dapat digaul kerana ais belum tiba-tiba.
Sedang petugas PKR termasuk Naib Presiden Mustapha Kamal berulang-alik cuba meminta peralatan pembesar suara dibetulkan segera, Anwar pun muncul dengan dua kereta pengiring.
Mikrofon masih diuji lagi. Semua peralatan dibawa turun dari tingkat tiga dan terpaksa dipasang di bawah.

Keadaan kelam kabut. Pemandu Anwar mundar mandir dan ambil-alih operasi. Barulah mikrofon boleh digunakan itupun tidak sempurna.
Selepas majlis perasmian selesai, air minuman baru saja dibancuh. Orang ramai yang mengambil mihun merah terpaksa makan pakai tangan sebab tidak disediakan sudu atau garpu.
Anwar dan jemputan penting termasuk Mustafa Ali dan wakil DAP tidak merasai kesukaran itu kerana mereka dibawa naik ke tingkat tiga untuk dijamu dalam bilik berhawa dingin.
Anwar tidak boleh bercampur lagi dengan penyokongnya daripada golongan marhain?
Hai PKR jentera penganjur majlis sebegini pun tidak teratur. Macam kena sabo saja si Anwar ni.
Kan Gong Kapas antara kubu Pas dan beberapa meter dari markas PKR adalah bangunan UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

PKR dan Anwar masuk Terengganu dah dapat restu Presiden Pas, Hadi Awang kah?
Inilah parti yang hendak mentadbir negara. Satu majlis kecil pun gagal diurus dengan cekap dan licin.-malaysiaaktif.com

Nasir Sukiman
8 Jan 2009

No comments: