Sunday, January 4, 2009

Coretan Nganukite: Mat Sapu … ops sorry… Mat Sabu….



SIAPA sebenarnya dipilih sebagai calon Pas bagi menghadapi Wan Ahmad Farid Wan Salleh pada pilihanraya kecil P36 Kuala Terengganu17 Januari ini?
Mengikut pengumuman Presiden Pas, Hadi Awang, Adun Wakaf Mempelam, Abdul Wahid Endut, tetapi berdasarkan kempen siang malam dan ucapan ‘berapi-api’ seperti Mohamed Sabu yang bakal didaftarkan sebagai calon pada Selasa, 6 Januari.
Naib Presiden Pas itu sudahpun memegang mikrofon di ceramah-ceramah parti itu di Putik dan di Pekan Manong, malam Sabtu dan Ahad.

Di depan lebih 1,000 penyokong Pas beliau membangkitkan beberapa isu hangat seperti BN atau khususnya Umno berusaha gigih menarik balik undi Melayu yang disambar Parti Keadilan Rakyat.
Undangan khas dua ceramah itu adalah Teresa Kok yang kemudian dijamu oleh Mat Sabu.
Awas usah beria-ria mahu menghidangkan juadah manis bagi Teresa Kok, kerana beliau tidak suka dan tidak serasi makan nasi, ikan dan sayur. Anak tunggal manja itu suka bersarapan dan makan tengah hari bubur saja.
Wahid nampaknya belum lagi bersedia untuk keluar dari ‘lubuknya’ walaupun pengyokong dan pengikutnya sudahpun bersesak-sesak di depan Masjid Singgahsana, Azzahra berhampiran Kampung Wakaf Mempelam, sebaik saja selesai solat Jumaat.
Kasihan Mat Sabu yang jelas sudah kena ‘sabo’. Namanya diketengahkan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat sebagai calon. Beliau menonjol daripada kalangan pemimpin Pas yang duduk di atas pentas Stadium Negeri, tetapi Mat Sabu kecewa nama beliau tidak naik.
Hai Mat Sabu apa kan daya, orang Kedah tidak usahlah sibuk di Nganukite. Hang kan tewas di P36, pada 8 Mac lalu.
Jelas ‘ayam laga’ Pas ini sudah tidak ada gelanggang lagi nak bertarung. Tajimu sudah tumpul dan dipatahkan pada pilihanraya umum lalu.- nganukite.blogspot.com

No comments: