Friday, January 2, 2009

PAS Jangan Sembunyi Hakikat

PAS nampaknya awal-awal lagi sudah memukul canang. Waktu proses pengumuman calon di Stadium Negeri, Kuala Terengganu kelmarin, pemimpin PAS mahupun pemimpin-pemimpin dari Pakatan Rakyat nampak bersungguh-sungguh menyakinkan pengundi agar berani untuk melakukan perubahan kepimpinan di Parlimen Kuala Terengganu.



Walaupun tarikh berkempen sebenar belum tiba, PAS dan Pakatan Rakyat seperti tidak sabar-sabar. Ketika diberi kesempatan berucap, masing-masing sempat menyelitkan mesej menghentam kerajaan Barisan Nasional dan pemimpin-pemimpin UMNO. Seolah-olah tidak ada langsung kebaikan yang UMNO dan BN lakukan di Terengganu selama ini. Nyata buruk benar pandangan dan anggapan mereka terhadap pemimpin-pemimpin UMNO dan BN. Apakah ini caranya pemimpin-pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat untuk memancing undi dan sokongan dengan mengajar mereka untuk membenci dan menghina orang lain? Adakah itu yang diajar oleh Islam?

PAS sendiri rasanya sudah berulang kali mengingatkan penyokongnya agar jangan menyerang atau memburuk-burukkan peribadi calon lawan. Tapi nampak gayanya, pemimpin PAS sendiri yang beria-ia membuka cerita. Apa sudah jadi!

Bukan setakat membuka keburukan pemimpin lawan, kerajaan Terengganu juga dituduh zalim dan mengkhianati rakyat. Apa yang telah pemimpin BN dan UMNO Terengganu sudah buat sehingga dituduh sedemikian rupa? Apakah dengan hanya menganjurkan kejohanan Piala Monson, kerajaan Terengganu dituduh zalim terhadap rakyat? Seperti yang dikatakan oleh Tuan Guru Haji Hadi Awang sebelum memperkenalkan calon PAS kelmarin, penganjuran kejohanan itu tidak membawa sebarang faedah dan manfaat kepada rakyat Terengganu.

Bagi PAS adalah lebih baik jika kos penganjurannya disalurkan kepada pembangunan rakyat miskin. Rasanya, selama ini kerajaan Terengganu tidak pernah melupakan rakyat termiskin. Sudah banyak yang dilakukan untuk meningkatkan taraf hidup golongan ini. Umpamanya dalam bajet 2009, objektif utamanya ialah untuk menjaga kebajikan dan kesejahteraan rakyat dengan memilih tema ‘Merakyatkan Pembangunan’ sebagai slogan bajet. Atau dengan lain perkataan, sebarang perancangan dan perlaksanaan pembangunan negeri, syarat utama yang diperhalusi islah, mesti mengutamakan kepentingan dan memberi keuntungan secara total kepada rakyat Terengganu.

Apakah semua ini belum cukup bagi rakyat Terengganu atau beliau lupa atau sengaja menyembunyikan fakta. Jangan lah kerana ingin mencari pengaruh kita tutup mata melihat apa yang berlaku disekeliling kita. Piala Monson bukan calang-calang perlumbaan perahu layar. Ia bertaraf dunia. Sudah pasti mendapat liputan meluas media antarabangsa. Impaknya tentu besar kepada Terengganu – memperkenalkan lagi Terengganu yang unik budaya dan pulau-pulau percutiannya yang bertaraf dunia.

Pemimpin PAS jangan cuba menyembunyikan hakikat. Sepanjang Piala Monson, berapa ramai pelancong luar yang membanjiri Terengganu? Siapa yang menempah penginapan di hotel-hotel atau membelanjakan ribuan ringgit, kalau bukan mereka ini. Sudah pasti manfaatnya besar kepada rakyat Terengganu – pengusaha hotel, peniaga makanan dan para peniaga lainnya – siapa yang untung di sebalik semua ini kalau bukan anak tempatan.-nganukite.blogspot

1 comment:

cutekontot said...

biasalah kalau nak menang, ape orang buat semua tak betoi, cuba tengok, apasal PAS umumkan calonnya lewat, lepas tu bukan Mohammmad Sabu plak,persoalannya adakah di antara mereka saling tidak mempercayai antara satu sama lain, sedangkan Mohammad Sabu pun antara individu yang kuat mempertahankan prsinsip PAS, bak kata Nabil,fikirlah sendiri?????????