Tuesday, January 6, 2009

Coretan Nganukite :Macam-macam hal…


Walaupun pusat penamaan calon di Stadium Negeri hanya dibuka pada jam 9 pagi, sebahagian besar penyokong PAS sudah pun berkumpul seawal pagi di sekitar Bulatan Batu Bersurat di persimpangan Jalan Sultan Mahmud. Kawalan keselamatan juga begitu ketat. Hanya mereka yang memiliki pas keselamatan sama ada pas media atau pas yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sahaja yang dibenarkan masuk.






Sepanjang Jalan Sultan Mahmud ditutup. Awang lihat ratusan pasukan keselamatan memenuhi sekitar Jalan Sultan Mahmud menuju ke pusat penamaan calon di Stadium Negeri. Bagi Awang itu pemandangan biasa. Maklum lah dalam keadaan sebegitu, kita tentu tidak mahu melihat berlaku kejadian-kejadian tidak diingini. Macam-macam boleh berlaku.



Sedikit provokasi yang disuarakan oleh mana-mana penyokong parti boleh menyemarakkan suasana. Seperti menyimbah minyak ke dalam api. Sekali berlaku, memang sukar dikawal. Bila pasukan keselamatan bertindak, mereka tidak boleh terima. Dituduh pula pasukan keselamatan kejam, bertindak kasar dan berbagai-bagai tuduhan lain.







Awang nak ucap tahniah kepada pasukan keselamatan kita kerana berjaya mengawal keadaan dan proses penamaan calon berjalan lancar tanpa sebarang gangguan. Apa yang Awang lihat, penyokong PAS nampak sedikit agresif berbanding penyokong BN. Sepanjang proses tersebut tak henti-henti mereka melaungkan ungkapan ‘jahanam BN’, ‘hidup Islam’ selain selawat Nabi dan takbir seperti kebiasaannya.
Cuma yang menimbulkan tandatanya di hati Awang dan mungkin juga mereka yang hadir ialah, sanggupkah rakan-rakan PAS dari Perikatan Rakyat terutamanya DAP dan penyokong bukan Islam dari Keadilan, menerima atau bersama-sama rakan PAS mereka melaungkan ‘hidup Islam’?
Setahu Awang, apa juga isu membabitkan agama Islam yang diperjuangkan PAS tidak disenangi oleh rakan dari Pakatan Rakyat. Konsep negara Islam yang PAS perjuangan sehinggalah kepada pelaksanaan hukum Hudud, langsung tidak mendapat tempat di hati Pemimpin DAP. Di pihak Keadilan pula, nampaknya mereka membisu walaupun DAP mahukan Penasihat Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan penjelasan.


Jadi apa yang Awang nampak di hari penamaan calon ini lebih kepada perjuangan PAS sebagai sebuah parti berbanding perjuangan yang dibentuk melalui Pakatan Rakyat. Nampak benar, masing-masing ada kepentingan dan mempergunakan satu sama lain untuk kepentingan sendiri. Pada pengamatan Awang yang menjadi mangsanya ialah penyokong-penyokong bawahan sedangkan di kalangan pemimpin parti memang jelas tidak wujud kesepakatan.-nganukite.blogspot

1 comment:

simen said...

Alaa.. wat masa 2 mggu ni DAP & PKR terpaksa la berlakon skejap.. DAP terpaksa la berpura2 menyokong PAS tu wlupn ati dieorg 'bengkek' jek.. yg penting dieorg menang PRK KT nih..