Sunday, January 4, 2009

Coretan Nganukite : Cerita Di Sebalik Sotong Celup Tepung

Bila dah ada di Kuala Terengganu ni, kesempatan yang ada Awang ambil untuk jumpa rakan lama. Maklum lah lama tak jumpa banyak yang nak dibualkan. Awang tak berapa faham selok belok Kuala Terengganu ni, nak berbual panjang, apa kata kita gi makan ikan salut tepung di pantai Batu Rakit, dia mempelawa. Katanya kat situ ada sebuah gerai yang sedap kalau nak makan makanan laut yang dicelup tepung.

Awang ikut sahaja lah. Dek kerana hujan, kami pandu kereta agak perlahan. Jadi ada lah peluang untuk Awang melihat-lihat pemandangan sekitar sepanjang perjalanan. Awang yang dah lapan tahun tak datang ke negari ini, agak terperanjat melihat pembangunan sekitar. Hebat. Berdetik di hati Awang. Lapangan terbang baru, stadium baru, kompleks Universiti Malaysia Terengganu dan banyak lagi.

Kerana leka dengan apa yang Awang lihat, tak sedar kami dah sampai ke tempat dituju. Memang benar kata rakan Awang. Walaupun hujan renyai-renyai, deretan kerata membuktikan rakan Awang tidak berbohong. Sambil duduk menjamah, terdengar di telinga Awang, beberapa orang yang duduk di meja belakang Awang berborak dalam bahasa Terenganu, bercakap tentang isu-isu pilihan raya.

Apa lagi Awang pasang telinga. Banyak yang mereka ceritakan. Topik perbualan, apa lagi kalau bukan mengutuk Barisan Nasional dan UMNO. Sah mereka ini penyokong kuat PAS. Bagi mereka apa yang BN buat tak betul belaka. Ada sahaja salahnya. Itu tak patut lah. Ini tak baik lah. Macam-macam. Itu belum masuk bab kutuk mengutuk pemimpin-pemimpin UMNO negeri. Ada sahaja silap dan tidak kena pada mereka.

Bagi Awang, biar lah. Itu hak mereka. Menentukan siapa pemimpin juga hak dan tanggungjawab mereka. Tapi bagi Awang mudah sahaja. Kalau kita tak suka apa yang kerajaan sudah buat, mengutuk apa juga projek-projek yang sudah dilaksanakan oleh kerajaan BN Terengganu, jangan gunakan. Tapi mereka ni bagi Awang tak sedar, dalam mengutuk dan menghentam, meraka juga yang tanpa segan silu pergi ke Pulau Wan Man memuji kecantikan Masjid Kristal, menggunakan lapangan terbang dan mereka juga yang dapat untung berniaga apabila ramai orang ke Terengganu. Tu belum masuk soal pendidikan dengan tersergamnya Universiti Malaysia Terengganu, Kolej Universiti Sains Teknologi Malaysia dan Universiti Darul Iman . Untuk apa semua itu, kalau bukan untuk anak-anak Terengganu juga!

Entahlah. Apa sebenarnya yang mereka inginkan. Susah untuk Awang katakan. Sambil makan, Awang terus curu-curi dengar apa yang mereka bualkan. Sehinggakan rakan Awang yang sejak tadi perasan dengan perbuatan curi-curi dengar perbualan mereka, mencelah. Biarkan lah. Dah begitu menteliti mereka. Susah nak ubah.

Awang tak setuju dengan pandangan rakan Awang. Pada pandangan Awang, menteliti mereka ini boleh diperbetulkan. Tidak susah jika mereka semua tahu mensyukuri apa yang mereka perolehi hari ini. Mungkin bunyinya agak sedikit kasar tapi itu lah hakikatnya.- nganukite.blogspot

1 comment:

Anonymous said...

buat pengetahuan awang semua mmg gtuh..ape yang kerajaang buat semua dok btol.ade je salaoh...natang ape sek-sek tuh (PAS) nok pong hambe dok tahu...