Sunday, January 4, 2009

Cakap Wan Muttalib kepada TV3 tidak betul

CUBIT-CUBIT
2 Januari 2009


BULETIN Utama TV3 mamelaporkan Wan Muttalib Wan Embong, Ketua Operasi Pilihan Raya Kecil KT Pas memberi jaminan bahawa parti itu tidak akan menyerang peribadi calon BN, Wan Ahmad Farid.
Bagi Si Keldai, jika benar Wan Muttalib berkata demikian, beliau tidak bercakap betul.

Lupakah beliau yang Haji Hadi Awang semasa berucap mengumumkan nama calon Pas di Stadium Negeri, Kuala Terengganu malam tadi antara lain berkata ``calon Pas tidak menyanyi karaoke dengan perempuan dan tidak rasuah.''

Ramai yang ketawa mendengar cakap Tuan Guru. Mereka faham maksud `ulama besar' Pas itu kerana mereka telah membaca cerita blog (blog puak Pas?) yang disiarkan bersama gambar( lihat gambar dibawah) Wan Farid sedang menyanyi karaoke. Dalam gambar itu kelihatan seorang wanita di sebelah Wan Farid.

Kenapa Haji Hadi membangkitkan soal `calon Pas tidak menyanyi karaoke dengan perempuan' sedangkan Wan Farid telah menjelaskan dalam media bahawa gambar yang disiarkan dalam blog nakal itu dirakamkan dalam majlis keluarga dan wanita tersebut adalah anak saudara perempuannya. Apa salahnya menyanyi karaoke dalam majlis keluarga dan duduk sebelah anak saudara?

Sahabat karib politik Haji Hadi yang bernama `Syeikh' Anwar Ibrahim juga pernah menyanyi karaoke dalam satu majlis (bukan majlis keluarga) dan menari dengan seorang wanita Cina dalam satu majlis (juga bukan majlis keluarga).

Kalau perbuatan Wan Farid salah, tentulah `Syeikh' Anwar 10 kali salah. Tapi kenapa Haji Hadi dan Pas menyokong kuat `Syeikh' Anwar untuk jadi Perdana Menteri?

Wan Muttalib pula satu hal. Apa fasal bercakap temberang dengan TV3? Adakah beliau tidak faham apa yang Haji Hadi maksudkan dengan `calon Pas tidak menyanyi karaoke dengan perempaun.'

Wang Muttalib duduk dekat di belakang Haji Hadi semasa Presiden Pas itu berucap. Barangkali beliau terlena ketika itu. Maklumlah jadi Ketua Operasi Pilihan Raya Kecil KT banyak kerja. Terpaksa bersengkang mata setiap malam. Kalau beliau tidak mendengar ucapan bosnya, maka beliau tidak menjalankan tugas dengan betul.

Apa yang Haji Hadi cakapkan malam tadi adalah `amanat.' Itulah juga yang diumumkan oleh pengerusi majlis. Amanat...amanat...amanat untuk menghadapi pilihan raya kecil Kuala Terengganu.

Jika Haji Hadi sudah siang-siang lagi menyerang peribadi calon lawan, maknanya Wan Muttalib tidak bercakap benar. Pemimpin sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam, tidak bercakap benar. Apa hukum orang yang tidak bercakap benar?

SI KELDAI

1 comment:

Unknown said...

aku rasa semua calon yg akan bertanding pada pilihanraya kecil P036 Kuala Terengganu nie pasti akan buat serangan peribadi pada lawan masing-masing. Semua nak menangi hati rakyat.