Wednesday, December 31, 2008

Maimun calon upahan PKR?


Tok Mun atau Maimun Yusof kembali menjadi tumpuan. Ramai yang menunggu-nunggu reaksi beliau dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Disember ini. Apakah Tok Mun akan kembali bertanding? Jawapan yang keluar dari mulut Tok Mun ketika ditanya media, Tok Mun memberi alasan, beliau tak cukup duit. Juga serik ditipu oleh orang yang menggunakan namanya dalam satu laman blog. Kata Tok Mun kononnya ada orang yang mengaku mewakili beliau telah mengutip ratusan ribu ringgit untuk membantu beliau bertanding sekali lagi.
Inilah sebab yang membuatkan Tok Mun patah hati walaupun niat dan hasrat untuk kembali bertanding tak pernah padam. Khabar terbaru dari Kuala Lumpur, lain pula ceritanya. Tok Mun sedia bertanding sekali lagi sebagai calon bebas.

Tapi kali ini khabarnya Tok Mun tidak perlu lagi bersusah payah bergolok bergadai. Sudah ada pihak yang sanggup menaja Tok Mun. Beruntung sungguh Tok Mun. Mungkin kali ini Tok Mun tidak perlu lagi mengayuh basikal keliling kampung untuk berkempen. Mungkin juga kempen Tok Mun kali ini akan lebih tersusun kerana ada pihak yang menaja dan membantu.

Khabarnya Tok Mun sudah dirisik oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau parti Makhal Sakti. Jika betul, memang kuat betul aura Tok Mun. Soal beliau tidak tahu menulis dan membaca bukan satu perkiraan penting. Kerana di pihak yang menaja sudah jelas ada maksud tersirat. Tak perlu dipanjang-panjangkan niat di sebalik itu. Cukup mudah untuk difahami. Semua orang tahu pasal itu. Kalau nak diikutkan apalah sangat yang ada pada Tok Mun. Tidak lebih daripada seorang ‘pengacau’. Undi yang Tok Mun dapat pun hanyalah undi simpati.
Cuma kali ini apakah pula lambang yang bakal digunakan oleh Tok Mun jika apa yang dikhabarkan itu sememangnya satu kenyataan? Apakah Tok Mun akan sekali lagi menggunakan lambang kunci? Dan apakah Tok Mun akan terus berkempan dan berpegang pada sologan beliau – berkempen untuk ‘Parti Tanah Melayu Bersama Dalam Islam’.

Kalau diikutkan apa yang keluar dari mulut Tok Mun masa PRU-12 lalu, ramai yang kagum dengan semangat dan kegigihannya. Tapi pelik benar rasanya bila Tok Mun terima pelawaan PKR. Memang pelik dan penuh tanda tanya. Mana mungkin Tok Mun boleh beralih arah kerana Tok Mun sendiri pernah berkata, beliau tak percaya kepada mana-mana parti. Itu lah sebab utama yang mendorong beliau masuk bertanding.

Jika apa yang diperkatakan ini juga benar, ke mana perginya pegangan Tok Mun sebagai wanita gigih yang sanggup bergolok bergadai menggunakan seluruh wang simpanan menjual kain sebanyak RM10,000 untuk bertanding dalam PRU-12 lalu? Walaupun dipersenda dan hasratnya menjadi bahan guruan, Tok Mun tidak kisah dengan semua itu. Tok Mun tidak pernah menyesal menaburkan wang simpanannya hilang begitu saja. Kerana kata Tok Mun, wang boleh dicari dan dikumpul semula. Paling penting hasratnya sudah tercapai.


Dalam soal ini tentu Tok Mun punya alasan tersendiri. Cuma tunggu dan lihat akan kelibat Tok Mun kembali dengan kayuhan basikal atau mungkin kali ini berkereta lengkap dengan pemandu sekali!

2 comments:

Anonymous said...

Betul ko? kecian makcik tua ni....

simen said...

alamak... x best la kalo tok mun sebelah mana2 parti...lbh baik tok mun parti bebas ! semoga tok mun tidak seperti lalang...